The pirates of Africa’s most failed state get ever more ambitious, and dangerous
TO BOARD the Sirius Star, one of the world’s largest oil tankers, Somali pirates had to haul themselves up ropes tied to grapnel hooks the height of London’s Big Ben, with the 330-metre (1,100 feet) long ship pitching all the while in the tropical swell. Then there was the location, way out in the high seas, fully 450 nautical miles off the coast of Kenya. The feat of vertiginous thuggery will be taken everywhere as proof of what is possible; it was the biggest ever catch by any pirate, anywhere in the world.
As if to underline the point, the tanker’s capture on November 15th, with $110m of crude oil bound for America, was followed by several other hijackings by Somali pirates, including a Thai tuna boat, a Turkish chemical tanker, an Iranian freighter loaded with wheat and a Greek bulk carrier. Against this, an Indian warship, the INS Tabar, reported that it had blown a Somali pirate “mother ship” to smithereens in retaliatory fire on November 18th. Warships from several countries now patrol the Somali coast.
Taken together, the attacks increase the threat against merchant shipping to levels not seen since the second world war. Every tanker using the Gulf and every freighter using the Suez Canal is now a potential pirate target, no matter what course they navigate or how big they are.
As a nascent and profitable industry in a failed and starving state, the Somali pirates will not lack for recruits. A share in a ransom translates into an easier life of meat and honey; not just pirate parties but a beautiful bride, a camel, a home, even a car. Conversely, the ransoms mean higher insurance premiums for the rattled shipping industry, delays for customers as more ships choose the longer passage around the Cape of Good Hope, lower revenues for the Suez Canal, and for the oil markets yet another variable to work into already volatile prices. Piracy will be bad news even for Somalia, accelerating the Talibanisation of the south by armed Islamist groups as more secular-minded gunmen abandon their poorly paid defence of Mogadishu for adventures at sea.
As The Economist went to press, the Sirius Star had dropped anchor off the Somali pirate port of Haradheere. There it joined a dozen or more other vessels, all anchored at ransom, their crews, about 250 people in all, held at gunpoint. Among them is the MV Faina, a Ukrainian freighter captured in September with a cargo of tanks almost certainly bound for south Sudan (with Kenyan government help). Ransom demands for the Faina have dropped from $20m to $8m since it was surrounded by American and Russian warships, but there is still no agreement on its release. The pirates are likely to ask in excess of $30m ransom for the Sirius Star.
Source: The Economist
Συγκρούσεις στον Κόλπο του Αντεν
Σε επίδειξη δύναμης φαίνεται ότι προχωρούν οι Σομαλοί πειρατές, καθώς μετά το σαουδαραβικό σούπερ τάνκερ -για το οποίο ορισμένες πληροφορίες αναφέρουν ότι ζητήθηκαν λύτρα- κατέλαβαν ακόμη δύο έως τρία σκάφη, ενώ αντάλλαξαν σφοδρά πυρά με φρεγάτα του ινδικού πολεμικού ναυτικού, που βρίσκεται στην περιοχή στο πλαίσιο της διεθνούς δύναμης για τη καταπολέμηση του φαινομένου.
Οι Ινδοί ανακοίνωσαν ότι βύθισαν το σομαλικό πειρατικό σκάφος, αφού πρώτα δέχθηκαν σφοδρά πυρά από αυτό. Δύο συνοδευτικά ταχύπλοα ανέπτυξαν ταχύτητα και απομακρύνθηκαν όταν το μεγάλο πειρατικό πλοίο ανατινάχθηκε αργά χθες, Τρίτη, όπως ανακοίνωσε ανώτερος αξιωματικός του Πολεμικού Ναυτικού στο Νέο Δελχί.
Αξιωματικοί που επέβαιναν στο πολεμικό πλοίο είπαν ότι είδαν πειρατές να κινούνται στο κατάστρωμα του πλοίου κρατώντας εκτοξευτήρες ρουκετών. «Στις επανειλημμένες κλήσεις, η απειλή του πειρατικού πλοίου ήταν ότι θα ανατινάξει το πολεμικό πλοίο», προστίθεται στην ανακοίνωση του Πολεμικού Ναυτικού της Ινδίας.
Ωστόσο, οι Σομαλοί πειρατές κατάφεραν να καταλάβουν ανοιχτά της Υεμένης ένα εμπορικό σκάφος, ιρανικών συμφερόντων, με σημαία Χονγκ Κονγκ. Το σκάφος, με 25μελές πλήρωμα, μετέφερε 36.000 τόνους σιτάρι στο ιρανικό λιμάνι Μπαντάρ Αμπάς. Σύμφωνα με Ιρανούς αξιωματούχους δεν έχει καταστεί δυνατή η επικοινωνία με το πλοίο.
Παράλληλα, σύμφωνα με το Reuters, πειρατεία σημειώθηκε και σε εμπορικό σκάφος ελληνικών συμφερόντων, με πλήρωμα 23 έως 25 μελών, ωστόσο η πληροφορία δεν έχει επιβεβαιωθεί.
Επιπλέον, ένα ψαράδικο με 15μελές πλήρωμα από την Ταϊλάνδη κατελήφθη από Σομαλούς πειρατές, την Τετάρτη.
Εν τω μεταξύ, συνεχίζεται το θρίλερ με το σαουδαραβικό σούπερ τάνκερ Sirius Star, με 25μελές πλήρωμα και δύο εκατ. βαρέλια πετρέλαιο, αξίας 100 εκατ. δολαρίων. Το δεξαμενόπλοιο αγκυροβόλησε την Τρίτη ανοικτά λιμανιού της Σομαλίας, ενώ κατά ορισμένες πληροφορίες οι πειρατές διατύπωσαν αίτημα για λύτρα.
Όπως δήλωσε στο αραβικό τηλεοπτικό δίκτυο Αλ Τζαζίρα ένας από τους πειρατές: «Διαπραγματευτές βρίσκονται στο πλοίο και στην ακτή και η υπόθεση θα επιλυθεί μόλις δώσουν τη συγκατάθεσή τους για τα λύτρα και μεταφερθούν τα χρήματα στο δεξαμενόπλοιο».
Ο πειρατής δεν προσδιόρισε το ποσό που ζητήθηκε, ωστόσο κατά ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες αγγίζει τα 250 εκατ. ευρώ.
Αν επιβεβαιωθούν οι τρεις νέες πειρατείες, τότε ο αριθμός των πλοίων που έχουν καταληφθεί θα φτάσει τα 17 με 300 μέλη πληρώματος να κρατούνται όμηροι.
Πηγή: Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από Associated Press, ΑΠΕ/Γαλλικό
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου